-->

Yapay Zeka Nasıl Yapılır?

- Ağustos 01, 2017

Selamünaleyküm. Bugün size yapay zekâ nedir? Ne değildir? Nasıl yapılır? Gibi soruların cevaplarını yüzeysel olarak vermeye çalışacağım. Neden? Çünkü çok fazla ayrıntısı var ve bunlar bizim işimize yaramaz. Özel ilgisi olan zaten bunları biliyordur.

Wikipedia’dan aldığım tanım bu: “Yapay zekâ, bir bilgisayarın veya bilgisayar kontrolündeki bir robotun çeşitli faaliyetlerini zeki canlılara benzer şekilde yerine getirme kabiliyeti.”

Bence gayet yeterli bir tanım olmuş. Teşekkürler wikipedia senin sayende bilgi sahibi oluyoruz. Bazı ülkeler engelliyor seni. manyak mı onlar ya? neyseki bunları aşmış bir ülkeyiz.

Yapay zekâyı bazı yerlerde AI diye kısaltmışlar. Bu artifical intelligence anlamına gelen bir kısaltma ve garip bir şekilde bunu doğru çevirmişiz. Gerçekten yapay zekâ anlamına geliyor.

Peki, bu yapay zekâ nerelerde kullanılıyor? Askeri alanlarda, otonom sürüşlerde (Tesla), bilgisayar oyunlarında, sanal asistanlarda (Siri, Cortana, Alexa vb.), fabrikalarda ve gelecekte her yerde.

Bunu kim kaybetmişde kim bulmuş? Mathison Turing (kendisi matematikçidir) diye bir amcanın “Makineler düşünebilir mi?” diye sorması ile bu alandaki çalışmalar ufaktan başlamış. Tabi o zamanlar kimsenin aklına cebimizdeki telefona “Hey siri! Benimle evlenir misin?” diyeceğimiz gelmemiş. Gelseydi geliştirmezlerdi. Tabi ilk zamanlar ufak tefek şeyler yapılırken II. Cihan harbinin çıkması ile bu çalışmalar hızlanmış (hızlanmış dediysem o kadarda değil). Neden? Çünkü daha fazla insanı nasıl öldürebiliriz diye düşünmüşler. Bu düşünüş teknolojiyi geliştirmiş.

Bir yerde okumuştum ama bulamadım. Google’da araştırdım yine bulamadım. Şey diyordu teknolojiyi geliştirmenin en iyi yolu savaştır. Tam olarak böyle değildi ama siz anladınız.

Şimdi yukarıya baktığımızda yapay zekâ hakkında olabildiğince yüzeysel ne varsa yazdım. Birde bunun yüzeysel olmayan bir kısmı var ki o kodlarla ilgili olan kısmı. Oraya girmiyorum çünkü anlatacak bilgim yok. İnternette okuduğumu da buraya yazmak istemiyorum ama kodlarla ilgili ve uzun uğraşlar sonucu ortaya çıktığını bilin.



Şimdi aksiyonu bol kısma geldik. Mutfak robotu bizi ne zaman öldürecek? Skynet kurulacak mı? Matrix gerçek mi? Robotlar bizi ele geçirecek mi?

Bu sorular sizin aklınıza geldiği gibi yönetmenlerin ve yazarların aklına gelmiş ki bu konu hakkında bir sürü film çekilmiş kitaplar yazılmış. 1920’de Karel Capek diye birisi tiyatrosunda robotlar vs insanlar diye bir oyun oynatmış. Bakın 1920 diyorum.  İlk siz düşünmediniz yani bunları. Son da olmayacaksınız. Tabi düşünmeyin demiyorum önemli şeyler bunlar.

Medyayı az çok takip ediyorsanız Stephan Hawking ve Elon Musk’ın bu konudaki fikirlerini-endişelerini duymuşsunuzdur. Onlara göre eğer bu yapay zekâya bir sınır getirilmezse ileride bu teknoloji bizim sonumuz olacak. Örnekleri var mı? Var! Matrix! Şaka. İki yapay zekâyı karşılıklı diyaloğa sokmuşlar ve ilk önce bizim dilimizi kullanan bu yazılımlar bir süre sonra kendi dillerini oluşturmuşlar. Ve bunların elleri ayağı olmayan sabit makineler. Bir de onlar olsa ve buna kimse müdahale etmese belki bir sonraki adım 3. Bir robot yapmak olabilir. Peki, sonra bizim hayvanları gördüğümüz gibi ( Tivit ) onlarda bizi görürse ve yaptıklarımızı görünce bizi değersiz varlıklar olduğumuz kanaatine varırlarsa? Emin olun bizi ezerler. Yaparlar bunu. Aşırı komplocu düşünmüyorum. Olabilecek şeyler bunlar.

Tamda bu konuda Elon Musk ve Mark Zucherberg tartıştı. Elon bu teknolojinin tehlikeli olduğunu söylüyorken Mark bunun kuruntu olduğunu ve hiçbir zaman yapay zekânın bu kadar gelişmeyeceğini söylüyor. Neyse ki kimse masaya deve sidiği koyup al iç bunu demedi. Seviyeli bir tartışma var anlayacağınız.

Benim şahsi fikrim kısıtlanırsa ve hizmet sektöründe kullanılırsa bizim çok işimize yarayacak bir teknoloji. İnşallah bu yönde olurda robot istilasına uğramayız.

Ekşi Sözlükte bu konuda güzel paylaşımlar var, mesela:
Göremediğimiz renklerden makineler aracılığı ile haberdar olabiliyoruz, anlayabiliyoruz. Uyamadığımız frekansları hakeza. Düşünemediğimiz şeyleri de makineler aracılığı ile düşünebilir kavrayabilir hale gelmemiz pek şaşırtıcı olmasa gerek. Bu konuda yapay zekâ devreye giriyor. (melanoys diye bir yazar yazmış)

Olabildiğince basit tutarak sizi yapay zeka hakkında bilgilendirmeye çalıştım. Sizin de bu konu hakkında fikirleriniz varsa yorumlarda belirtebilirsiniz.

Yapay zekâ hakkında başka neler diyebilirim bilmiyorum. Yüzeysel olarak bunlardan bahsedebiliyorum. İsterseniz aşağıdaki linklerden daha fazla ayrıntıya ve habere ulaşabilirsiniz:
Ufkunuzun iki katına çıkması için Barış Özcan videosu: https://www.youtube.com/watch?v=TrpcaK30_mw
Biraz gülerken düşünmek için Stolk videosu: https://www.youtube.com/watch?v=47-OskHa6xk


EmoticonEmoticon

 

Hmm Arama

-->